Als je geen gebruik maakt van sociale media, bewijs je jezelf en je bedrijf in deze tijd een slechte dienst. Het is niet genoeg om af en toe op een Facebook-pagina te posten of te tweeten; als je wilt profiteren van marketing via sociale media, moet je leren hoe je elk netwerk optimaal kunt benutten.
Begin met te bepalen welk platform het juiste voor jou is
Wat je niche ook is, denk na over hoe het past in bestaande socialmediaplatforms. Als je al een Facebook-pagina hebt, kijk dan eerst naar andere pagina’s in je branche en kijk wat ze goed doen. Als je geen Facebook-pagina hebt; probeer het eens uit, experimenteer en kijk of het werkt voor je. Doe hetzelfde met Instagram en misschien zelfs YouTube. Hou je analyses goed in de gaten en kijk welk platform bij je past en de beste resultaten levert. Je kunt natuurlijk ook je content promoten middels cross-promotie op diverse platformen tegeljk.
Creëer merkbekendheid
Dankzij het gebruiken van sociale media voor je bedrijf, verhoog je ook je merkbekendheid. Het creëren van merkbekendheid op is een uitstekende manier om je bedrijf te laten groeien. Door social media in je voordeel te gebruiken kun je volgers vergroten wat leidt tot sales. Neem McDonald’s als voorbeeld; in 2012 hadden ze alleen al op Facebook 1 miljard likes!
Gebruik advertenties om potentiële klanten te targeten
Het feit dat je sociale media voor je bedrijf inzet, betekent niet dat het je bedrijf automatisch zal helpen. Het kost tijd en moeite, maar middels advertenties op sociale media kun je dit proces versnellen en het is een geweldige manier om potentiële klanten te bereiken. Voor veel bedrijven is socialmediamarketing middels het plaatsen van advertenties zelfs een essentieel onderdeel van hun marketingstrategie geworden. Het voordeel hiervan is dat je specifieke doelgroepen kunt targeten zodat je conversiepercentage groter is. Wanneer je bijvoorbeeld verf verkoopt, is het handig dat je mensen kunt targeten die bijvoorbeeld werken met verf, graag verven en/of artistiek zijn, in plaats van “zomaar allerlei mensen” die gewoonweg gebruikmaken van het platform (en misschien niet eens iets met verven te maken willen hebben).
Wees betrokken met je volgers
Of je nu een publiek figuur bent, een bedrijf runt, of gewoon een gewone gebruiker, het aangaan en onderhouden van relaties met je volgers is van vitaal belang voor het opbouwen van je merk en bedrijf. Wanneer men zich betrokken voelt met jou en je content, is de kans tot sales maken een stuk groter.
Als je je eigen sociale media-accounts beheert, kan het echter wel een uitdaging zijn zijn om tijd te vinden om content te maken. Je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg met het runnen van je bedrijf. Om dit makkelijker te maken kun je updates en posts plannen voor je socialemedia-accounts met bijvoorbeeld applicaties zoals Buffer, Hootsuite of een andere app van derden. Dit draagt flink bij aan de efficiëntie en workflow om je bedrijf te laten groeien via social media, en tijd is natuurlijk geld!